woensdag 24 augustus 2011

Techniekdoos 'Electriciteit'

Datum: 9 november 2010
Plaats:
Groningen
Wat:
Reflectie op eigen handelen.
Eigen reflectie:
Ik heb een ontdekdoos gemaakt met het thema ‘Elektriciteit’.
In de doos zitten 10 proeven. (1. Het aantrekkelijke blikje, 2. Bliksemballon, 3. Peper en zout, 4. Tegen de lamp, 5. Een wonderstraal, 6. De stroomkring, 7. Een stroomkring met schakelaar, 8. Serieschakelaar, 9. Parallelschakelaar, 10. Goede geleiders.) Ik heb 5 opdrachtkaarten geel gemaakt en 5 wit. Bij de gele kaartjes moet je goed uitkijken. Het lampje kan bijvoorbeeld heet worden waardoor je je kunt branden. Door de kleur heb ik dus goed aangegeven welke opdrachten ‘gevaarlijk’ kunnen zijn. Ook is er een formulier aanwezig waarop de leerlingen kunnen invullen welke proef ze al hebben gedaan, een handleiding voor de leerkracht, informatie en leuke weetjes, vragenboek voor de leerlingen en een antwoordenboek.
Ik vond het erg leuk om deze doos te maken omdat ik zelf meer te weten ben gekomen over het onderwerp. Ook vind ik het erg handig om deze doos in de klas te hebben. Leerlingen kunnen hem in vrije momenten altijd pakken en er mee gaan experimenteren. Ik ben zeer trots op mijn doos en ik vind dat deze ook heel erg goed aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen omdat er heel veel doe opdrachten in zitten die de leerlingen ook nog aan het denken zetten. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten