vrijdag 22 maart 2013

Kip veren geven.

Beschrijving activiteit: Knip de kip uit (tekening). Laat de kinderen met een vork stempelen. De afdrukken van de vork dienen als veren van de kip. Doe dit met bruin, rood en geel.
Knip zelf nog een rood hanenkammetje en sikje uit en een vleugel en plak deze zelf op. Geef ook de kip nog een oog.

Doel: Het kind experimenteert met de techniek stempelen. Het kind kan zelfstandig met een vork bruine rode en gele afdrukken maken op de kip die als veren dienen.  

Aandachtspunten: Waarom heeft een kip bruine kleuren? (Ga in gesprek)

Achtergrondinformatie over stempelen:
Oog-handcoördinatie
Benaming voor afstemming van handelingen die men met de hand uitvoert op wat men met de ogen waarneemt en omgekeerd. De ontwikkeling van de oog-handcoördinatie begint spelenderwijs op jonge leeftijd. Op dat moment zijn het overigens de handen die de ogen sturen: eerst voelt het kind een voorwerp en vervolgens richt het daar zijn of haar ogen op. Door te stimuleren dat het kind met voorwerpen (blokken e.d.) speelt, tekeningen maakt, knutselt, vingerverft enzovoorts, kan de ontwikkeling van de oog-handcoördinatie worden gestimuleerd.

Fijne motoriek
De fijne motoriek zijn de kleine bewegingen die we met onze handen en vingers maken. Vaak zijn dat bewegingen waarbij veel aandacht en concentratie nodig is, denk aan knippen, tekenen en schrijven. Denk ook aan veters strikken en knopen van de kleren open en dicht doen.

De ontwikkeling van de motoriek verschilt van kind tot kind. Bij sommige kinderen verloopt de ontwikkeling van de motoriek wat trager. Er zijn ook kinderen met een onhandige motoriek. In de meeste gevallen is er geen sprake van een afwijkende motoriek.Als de motoriek van het kind niet helemaal soepel is, kan dat
problemen opleveren.

Een minder goede fijnemotoriek kan storend zijn bij tekenen, kleuren, schrijven, knutselen, aan-en uitkleden, met mes en vork eten, tandenpoetsen en het spelen met kleinere materialen zoals lego of insteekmozaïek.
Kinderen vinden activiteiten die ze moeilijk vinden meestal niet zo leuk. Ze proberen zo’n activiteit te vermijden. Als een kind iets probeert en het lukt maar niet dan is dat ook niet goed voor het
zelfvertrouwen van het kind.

Deze oefenmaterialen bevordert de fijne motoriek, oog-handcoördinatie en concentratie.

Bronnen:
 























Mijn collega's hadden het leuke idee om aan de kont van de kip eitjes te maken. Zo zijn de kipjes mee naar huis gegaan. Zijn ze niet geweldig leuk?


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen