donderdag 21 maart 2013

Doorzichtige eieren


Beschrijving activiteit: Sitspapier scheuren. Dit opplakken op een eivormige boeklon vel. Als de kinderen het ei hebben volgeplakt, plak je hier nog een vel boeklon op, zodat het niet meer plakt.
Laat de kinderen nog een strik beschilderen. Plak deze op het ei. Prik een gaatje bovenin het ei en maak er een touwtje aan met crêpepapier. Zo heb je een leuk doorschijnend paasei om voor het raam te hangen!

Doel:
Het kind kan zelfstandig sitspapier scheuren in kleine stukjes (ong. 2 x 2 cm.) en dit op boeklon papier leggen/drukken. Het kind maakt gebruik van zijn duim en wijsvinger.


Aandachtspunten:
Lukt het een kind niet om klein te scheuren? Vouw het papier dan voor.

Achtergrondinformatie over scheuren:
Door middel van scheuren kan je de motorische ontwikkeling waarnemen. Bij het scheuren wordt de onderarm motoriek beoefend; de draaiing van de pols (prosuppinatie), ook is er een groot bewegingsmechanisme te zien.
Enkele helpende aanwijzingen en gezichtspunten:


  • Kijk goed welk papier je neemt om kinderen te laten scheuren. Er zijn papiersoorten die zich bijvoorbeeld vanuit de breedterichting niet in een rechte lijn laten scheuren en bijvoorbeeld in de lengterichting wel. Probeer dat dus altijd eerst zelf uit. 
  • Soms helpt het om een voorgevouwen papier te geven
  • Laat het kind eerst tekenen wat het gaat uitknippen of uitscheuren 
  • Het scheuren lukt het beste als de kinderen hun vingers dicht bij elkaar houden. Dan is het mogelijk om als het ware te sturen, te verfijnen én te detailleren. Hoe verder ze hun vingers uit elkaar houden, hoe grover het wordt en hoe meer 'de vleug' in het papier het scheuren zal sturen. Soms kan er dan zelfs alleen maar recht gescheurd worden. Het is niet erg als het papier kreukt, dat geeft het juist reliëf en een robuust aanzien.
  • Demonstreer aan de kinderen hoe ze moeten scheuren en leg ze uit dat het kreuken van het papier het werk juist steviger en stoerder maakt. Scheur een cirkel terwijl u de vingers dicht bij elkaar houdt om zo te laten zien hoe makkelijk het is om te sturen met de vingers. 
  • Kinderen die de beide handen met een ruk uit elkaar bewegen (in verticale richting) maken een symmetrische beweging. Vaak houden zij hun papier ook nog in een knuist daarbij. Dit betekent dat de motoriek nog niet zover is uitgerijpt dat de handen kunnen samenwerken terwijl ze een tegengestelde beweging maken. Probeer hen op een hiervoor beschreven manier te laten scheuren. Als zij dat nog niet kunnen, dan is de conclusie dat zij nog vanuit de ellebogen of schouders bewegen en de motoriek nog niet vanuit de verfijning van de polsen, handen of vingers kunnen aansturen. 
  • Scheuren is een stap die aangeleerd moet worden voordat een kind leert knippen. Tweejarige kinderen leren eerst papier scheuren. Dit doen ze eerst met de hele vuist en het lijkt dan meer op een prop maken. Een aantal maanden later werken de 2 handen samen en maakt het kind beter gebruik van zijn duimen en wijsvingers. Vanaf een jaar of 3 leren kinderen een kinderschaartje vasthouden en geleidelijk, met hulp, een beetje knippen. Rond 4 jaar kunnen kinderen alleen knippen. Dan gaan ze ook kijken wat ze willen knippen en proberen gericht te knippen.

Bronnen: 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen